Szkoda komunikacyjna
Szkoda komunikacyjna - sprawca nieubezpieczony
Wypadek drogowy spowodowany został przez pojazd z polskimi numerami rejestracyjnymi, nie posiadający komunikacyjnej polisy OC. Jeżeli zostałeś w nim poszkodowany – należy Ci się odszkodowanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Sprawdź jakich formalności należy dopełnić.W takim przypadku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny odpowiada za szkody osobowe i majątkowe. *
Jeżeli zostałeś poszkodowany - spisz na miejscu zdarzenia:
• dokładną datę i miejsce zdarzenia,
• numer rejestracyjny, markę i model pojazdu sprawcy,
• jeśli to możliwe - numer polisy OC sprawcy i nazwę firmy ubezpieczeniowej, która ją wystawiła,
- zadbaj o dokładne opisanie okoliczności zdarzenia,
- wezwij Policję lub razem ze sprawcą sporządź oświadczenie o okolicznościach zdarzenia. W przypadku wypadków z ofiarami w ludziach niezbędne jest wezwanie policji, której funkcjonariusz sporządzi pełną dokumentację wypadku.
- jeżeli sprawca nie ma przy sobie polisy OC i nie jesteś pewien czy w ogóle ma aktualne ubezpieczenie - możesz to sprawdzić na stronie UFG (Sprawdzenie OC sprawcy wypadku)
Zgłaszanie szkody
• jeżeli sprawca kolizji nie posiada ważnej polisy OC, swoje roszczenia zgłoś do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, za pośrednictwem dowolnej firmy ubezpieczeniowej oferującej obowiązkowe ubezpieczenia OC. W praktyce jest to każdy ubezpieczyciel będący członkiem UFG. Żaden zakład ubezpieczeń nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia takiej szkody.
• w przypadku szkody w mieniu (np. uszkodzenie samochodu w wypadku) poszkodowany składa oświadczenie, że nie posiada dobrowolnego ubezpieczenia Auto Casco. Gdy ma taką polisę, wówczas to z niej otrzymuje odszkodowanie. UFG zaś zrekompensuje dodatkowe koszty np. utracone zniżki w AC, czy koszty doubezpieczenia auta do wartości sprzed wypadku (Art. 106 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).
Co dalej
- firma ubezpieczeniowa, za pośrednictwem której zgłoszone zostało roszczenie do UFG, przeprowadza likwidację szkody. Na tym etapie masz pełne prawo wglądu do akt prowadzonego postępowania.
- po zakończeniu sprawy akta trafiają do Wydziału Likwidacji Szkód UFG. Następuje weryfikacja dokumentów i podejmowana jest decyzja o przyznaniu świadczenia (wypłacie odszkodowania) bądź o odmowie. Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje - zostaniesz o tym poinformowany.
- termin wypłaty odszkodowania przez UFG wynosi 30 dni, licząc od daty otrzymania akt szkody od firmy ubezpieczeniowej. Jednakże może się zdarzyć, że w tym terminie nie jest możliwe wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Funduszu lub wysokości świadczenia. W takim przypadku świadczenie powinno być wypłacone przez Fundusz w ciągu 14 dni od daty wyjaśnienia powyższych okoliczności. Nie zmienia to jednak faktu, że bezsporna część świadczenia - powinna zostać wypłacona w ciągu 30 dni od momentu otrzymania akt szkody.
Dokumenty niezbędne przy zgłaszaniu szkody osobowej lub majątkowej
Szkoda dotyczy pojazdu:
• dokumenty pochodzenia pojazdu (faktura zakupu, umowa kupna-sprzedaży),
• dowód rejestracyjny pojazdu,
• polisa OC ważna w dniu kolizji,
• dokumentacja obrazująca poniesione straty (rachunki za naprawę, holowanie, parkowanie itd.),
• oświadczenie o braku dobrowolnego ubezpieczenia Auto Casco na uszkodzony pojazd,
• dokumenty dotyczące: okoliczności zdarzenia (oświadczenie sprawcy, notatka Policji, wyrok Sądu) oraz braku ubezpieczenia OC u sprawcy szkody.
Szkoda dotyczy mienia innego niż pojazd(np. zniszczenie ładunku czy przewożonych przedmiotów, zniszczenie budynku w który uderzył pojazd itp.):
a) jeżeli szkoda dotyczy przewożonych przedmiotów lub ładunku
• wykaz uszkodzonych lub zniszczonych rzeczy z podaniem ich aktualnej ceny i daty nabycia,
• potwierdzenie faktu uszkodzenia rzeczy w podanej ilości - przez świadków lub Policję,
• list przewozowy i specyfikację towarów przewożonych przez przewoźnika odpłatnie (jeżeli szkoda dotyczy przewożonego ładunku),
• oświadczenie o posiadaniu dobrowolnego ubezpieczenia np.: bagażu, ubezpieczenia z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, towaru w transporcie itp.,
• dokumenty dotyczące: okoliczności zdarzenia (oświadczenie sprawcy, notatka Policji, wyrok Sądu) oraz braku ubezpieczenia OC u sprawcy szkody,
b) jeżeli szkoda dotyczy uszkodzonej nieruchomości
• określenie zakresu uszkodzeń i kosztu ich usunięcia,
• ekspertyza biegłego określająca zakres uszkodzeń nieruchomości, sposób ich usunięcia oraz koszt przywrócenia do stanu poprzedniego (jeżeli została sporządzona),
• rachunki za naprawę,
• dokumenty dotyczące: okoliczności zdarzenia (oświadczenie sprawcy, notatka Policji, wyrok Sądu) oraz braku ubezpieczenia OC u sprawcy szkody.
Szkoda osobowa(obrażenia ciała lub rozstrój zdrowia):
• określenie roszczenia,
• wszelka, będącą w posiadaniu poszkodowanego, dokumentacja medyczna dotycząca leczenia obrażeń powypadkowych,
• posiadane dowody poniesionych kosztów leczenia (rachunki, faktury),
• opinie i zaświadczenia lekarskie o potrzebie, ilości, okresie i rodzaju specjalnego odżywiania, stosowania określonych leków, konieczności opieki osób trzecich, rehabilitacji itp.,
• zaświadczenie o zarobkach utraconych w okresie pobierania zasiłku chorobowego i czasie rehabilitacji,
• zaświadczenie urzędu skarbowego o wysokości deklarowanego dochodu (kopie formularzy podatkowych),
• oświadczenie czy wypadek pozostawał w związku z zatrudnieniem,
• jeżeli w następstwie wypadku poszkodowany stał się niezdolny do pracy i dochodzi renty wyrównawczej - zaświadczenie o wysokości zarobków przed wypadkiem w ujęciu netto oraz decyzje rentowe ZUS,
• dokumenty dotyczące okoliczności zdarzenia (oświadczenie sprawcy, notatka Policji, wyrok sądu) oraz braku ubezpieczenia OC u sprawcy wypadku.
Szkoda, w której poszkodowany poniósł śmierć:
• określenie roszczenia (np. zadośćuczynienie, odszkodowanie za pogorszenie sytuacji życiowej, renta),
• akt zgonu,
• akt zawarcia małżeństwa (jeżeli uprawnionym jest współmałżonek),
• zaświadczenie o wspólnym zamieszkaniu w dacie wypadku,
• akty urodzeń dzieci (jeżeli uprawnionymi są dzieci poszkodowanego),
• rachunki (oświadczenia) o poniesionych kosztach pogrzebu,
• rachunek za nagrobek,
• dokumentacja wskazująca na dochody poszkodowanego przed wypadkiem oraz dochody Jego małżonka,
• decyzje ZUS o wysokości otrzymanej renty rodzinnej,
• dokumenty (będące w posiadaniu osoby uprawnionej) dotyczące okoliczności zdarzenia (oświadczenie sprawcy, notatka Policji, wyrok Sądu, postanowienie o umorzeniu dochodzenia wobec niewykrycia sprawcy), jak i braku ubezpieczenia OC przez sprawcę szkody, jeżeli jest on znany.